سرویس و نگهداری یو پی اس | نگهداری ups | تعمیرات پیشگیرانه یو پی اس | تمیز کردن یو پی اس
سرویس و نگهداری یو پی اس | نگهداری ups | تعمیرات پیشگیرانه یو پی اس | تمیز کردن یو پی اس | ups battery service | باد گرفتن دستگاه یو پی اس | ups pm service
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا PM
سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) مجموعه فعالیتها و روشهای منظم و دوره ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود , به روزرسانی و حفظ تجهیزات درشرایط مطلوب انجام میشود . به نحوی که افزایش بهره وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.
اهداف شرکت یو پی اس از PM
- بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاهها و تجهیزات اعم از یو پی اس و باتری
- بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاهها و تجهیزات
- بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات
- کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه ها و ماشین آلات
- تحت کنترل درآوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات
- تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و استاندارد کردن امور مربوطه
- کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی
- افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف
- زمان سنجی و روش سنجی فعالیتهای تعمیراتی و تولیدی و در نتیجه بالابردن بهره وری
مراحل انجام PM برای تجهیزات مرکز داده و حساس
- شناسایی سیستمها اعم از قطعات و تهیه یک شناسنامه برای دستگاههای یو پی اس و باتری
- باد گرفتن دستگاه یو پی اس بطوریکه تمامی گرد و خاک درون دستگاه یو پی اس زدوده شود.
- استفاده از اسپری های مخصوص برای تمیزکردن درگاه های حساس دستگاه یو پی اس بر روی قطعات الکترونیکی دستگاه UPS
- تمیز کردن بدنه دستگاه یو پی اس از بیرون و داخل
- روشن کردن دستگاه یوپی اس و مطمئن شدن ازسلامت دستگاه توسط تست Smart Start
- درصورت شناسایی خرابی ارجاع آن جهت تعمیرات و تعویض قطعه خراب با سالم
شاخصه های تعمیرات سنتی
- تعمیر دستگاه یو پی اس پس ازخرابی آن
- انجام سرویس ها و بازدیدها بصورت ناقص ، متفرق و سلیقه ای
- عدم ثبت مستمر اطلاعات تعمیراتی
- عدم بررسی و تجزیه وتحلیل اطلاعات ثبت شده و صدور گزارش های موردنیاز
- عدم بهره برداری ازنتایج گزارشات به منظور اصلاح روش ها
نقاط ضعف و قوت نگرش سنتی
نکات قوت :
- بومی بودن وجاافتاده بودن روش سنتی
- سنخیت داشتن شاخصه های تعمیرات,باسایرامورجاری درکشور.
نکات ضعف :
- عدم توان بکارگیری دانش و فن آوری های جدید.
- معلوم نبودن قابلیت اطمینان و ضریب آمادگی دستگاه ها.
- وابستگی کامل سیستم به دانش و حافظه تعمیراتکاران (به علت مستند نکردن فعالیت های تعمیراتی)
- عدم ثبات در (سازمان , روش و فرآیندها) پس از هر جابجائی نیروی انسانی (مدیرتعمیرات یا تعمیراتکار.)
- روشن نبودن مقصرین احتمالی درخرابیها. به دلیل عدم وجود شرح وظیفه و دستورالعمل ها
شاخصه های نگرش سیستمی (نظام مند) به تعمیرات
- ثبت کلیه فعالیتها , ارائه گزارشات و پیشنهادات
- اولویت دادن به فعالیت های پیشگیرانه PM
- ایجاد یک فراگرد اطلاعات فنی و سیستمی فی مابین بخشهای مختلف سازمان و همچنین فی مابین سازمان عملیاتی و بخش های ستادی و اداری.
- ایجاد بستر مناسب برای مشارکت کلیه نیروهای عملیاتی , اداری و پشتیبانی در انجام فعالیتهای PM.