تثبیت کننده ولتاژ سروو
-
تثبیت کننده ولتاژ سروو :
تثبیت کننده ولتاژ سروو یک مکانیزم کنترل حلقه بسته است، که در خلال نوسانات ورودی به دلیل شرایط نامتعادل، برای حفظ خروجی ولتاژ ۳ یا تک فاز صرف نظر می کند. اغلب بارهای صنعتی ۳ بار موتور القایی فاز و در محیط کارخانه واقعی است، ولتاژ در ۳ فاز به ندرت متعادل است. مثلا اگر ولتاژهای اندازه گیری شده ۴۲۰، ۴۳۰ و ۴۴۰ ولت باشد، به طور متوسط ۴۳۰ ولت و انحراف ۱۰ ولت است.
۱۰V X 100) / 430V = 2.3٪) دیده می شود که عدم تعادل ولتاژ ۱٪ باعث کاهش تلفات موتور ۵٪ می شود. بنابراین عدم تعادل ولتاژ می تواند خسارات موتور را از ۲٪ تا ۹۰٪ افزایش دهد و از این رو درجه حرارت نیز با افزایش بیش از حد افزایش می یابد که باعث افزایش ضرر و کاهش کارایی شود.
تک فاز:
این بر مبنای اصل افزودن بردار ولتاژ A.C به ورودی است تا خروجی مورد نظر را با استفاده از یک ترانسفورماتور با نام ترانسفورماتور Buck-Boost (T) تولید کند که ثانویه آن در سری با ولتاژ ورودی متصل است. اولیه یکسان از یک ترانسفورماتور متغیر موتور (R) تغذیه می شود. با توجه به نسبت ولتاژ اولیه به ولتاژ دوم، ولتاژ القا شده از ثانویه به صورت فاز یا فاز بر اساس نوسان ولتاژ به کار می رود.
ترانسفورماتور متغیر معمولا از منبع ورودی در هر دو انتها تغذیه می شود در حالیکه در حدود ۲۰ درصد از سیم پیچ به عنوان نقطه ثابت برای اولیه ترانسفورماتور Buck-Boost استفاده می شود. بنابراین نقطه مبدل ترانسفورماتور اتوماتیک قادر است ۲۰٪ از ولتاژ فازی را که برای عمل جابجایی استفاده می شود، در حالی که ۸۰٪ آن در فاز با ولتاژ ورودی است و برای افزایش عملکرد استفاده می شود. حرکت شارژر ترانسفورماتور متغیر توسط حس گر ولتاژ خروجی به مدار کنترل می شود که جهت چرخش موتور همزمان را که از طریق یک جفت ترایاک به قسمت پیچیده فاز تقسیم شده منتقل می شود.
اصلاح ورودی متوازن ۳ مرحله ای:
برای عملیات کم ظرفیت حدود ۱۰ کیلو وات می گویند، در حال حاضر دیده می شود که یک متغیر زخم دو طرفه از بین بردن ترانسفورماتور Buck-Boost در ترانسفورماتور متغیر استفاده می شود. این حرکت حرارتی پاک کننده را به ۲۵۰ درجه محدود می کند زیرا تعادل برای سیم پیچ ثانویه استفاده می شود. اگر چه این باعث می شود که سیستم مقرون به صرفه باشد، اما از لحاظ قابلیت اطمینان آن، سیستم عامل دارای اهمیت جدی است. استاندارد صنعت هرگز این ترکیب را قبول نمی کند.
در مناطقی که ولتاژ ورودی نسبتا متعادل دارند، اصلاح کننده های سه فاز کنترل کننده سروو نیز برای خروجی تثبیت شده استفاده می شوند که در آن به عنوان یک تک متغیر سه فازی با یک موتور همزمان و یک کارت کنترل واحد مورد استفاده قرار می گیرد که ولتاژ دو فاز را از سه فاز مورد می گیرد. این بسیار مقرون به صرفه و مفید است اگر فازهای ورودی منطقی متعادل باشند باعث می شود که در حالی که عدم توازن شدیدی اتفاق می افتد، خروجی به طور نامتعادل مناسب شود.
بیشتر بخوانید : باتری یو پی اس زوما
۳ اصلاح ورودی نامتعادل فاز:
سه سری ترانسفورماتور (T1، T2، T3) که هر یک از آن استفاده می شود، یک در هر فاز است که یا ولتاژ را به منبع ورودی اضافه می کند یا آن را کم می کند تا ولتاژ ثابت در هر فاز آن را ارائه دهد، خروجی متعادل از بی ثباتی ورودی اصلی ترانسفورماتور سری از هر فاز از یک ترانسفورماتور اتوماتیک متغیر (Variac) (R1، R2، R3) است. موتور برای هر کدام از کویل های خود را از طریق تریستور برای هر زمان چرخش عادی و یا ضد clock ارائه می دهد تا ولتاژ خروجی مورد نظر از واریاک به اولیه ترانسفورماتور سری، در فاز یا خارج از فاز، برای انجام افزودنی و یا تفریق به عنوان مورد نیاز در ثانویه از ترانسفورماتور مجموعه ای برای حفظ ولتاژ ثابت و متعادل در خارج قرار داده است. تغذیه بازگشت از خارج به مدار کنترل (C1، C2، C3) با ولتاژ مرجع ثابت توسط مقادیر سطح تشکیل شده از عملیات آمپر، در نهایت TRIAC به عنوان نیاز به راه اندازی موتور مقایسه می شود.
این طرح عمدتا شامل یک مدار کنترل، یک موتور القایی سرو موتور است که به یک ترانسفورماتور سری برای هر فاز وصل می شود.مدار کنترل شامل یک مقسوم علیه پنجره ای که در اطراف ترانزیستور ها قرار دارد و تقویت ولتاژ سیگنال خطای RMS توسط IC 741 در Multisim تنظیم شده است و برای شرایط مختلف ورودی که باعث شلیک TRIAC ها می شود، موتور القایی فاز خازن را در جهت مورد نیاز شبیه سازی می کند و چرخش از بین برنده variac را کنترل می کند.
بر اساس حداکثر و حداقل مقادیر نوسانات ولتاژ، ترانسفورماتورهای سری و ترانسفورماتورهای کنترل با استفاده از فرمول استاندارد مطابق با هسته های قابل فروش در بازار آهن و سایز فوق العاده انعطاف پذیر مس، قبل از پیچاندن همان برای استفاده در پروژه طراحی شده اند.
فن آوری:
در یک سیستم ۳ فاز متعادل، تمام ولتاژها و جریان ها یکسان هستند و فاز ۱۲۰ درجه از یکدیگر تغییر می کنند. با این وجود ممکن است عملا به عنوان ولتاژ نامتعادل نتواند اثرات نامطلوب بر روی تجهیزات و سیستم توزیع برق داشته باشد.
سیستم های توزیع تحت شرایط نامتعادل، زیان و اثرات گرمای بیشتری را متحمل می شوند و کمتر پایدار خواهند بود. تأثیر عدم تعادل ولتاژ نیز می تواند به تجهیزات مانند موتور القایی، مبدل های قدرت الکتریکی و درایوهای قابل تنظیم سرعت (ASD ها) مضر باشد.و نسبت به عدم تعادل ولتاژ با یک موتور سه فاز کوچک باشد که موجب افزایش قابل ملاحظه ای در تلفات موتور می شود که باعث کاهش کارایی نیز می شود. هزینه های انرژی را می توان در بسیاری از برنامه های کاربردی کاهش داد.
عدم تعادل ولتاژ درصد توسط NEMA به صورت ۱۰۰ بار انحراف ولتاژ خط از ولتاژ متوسط تقسیم شده توسط ولتاژ متوسط تعریف شده است. اگر ولتاژ اندازه گیری شده ۴۲۰، ۴۳۰ و ۴۴۰V باشد، متوسط ۴۳۰ ولت و انحراف ۱۰ ولت است.عدم تعادل درصد توسط (۱۰V * 100 / 430V) = 2.3٪
بنابراین عدم تعادل ولتاژ ۱٪ باعث کاهش خسارت موتور ۵٪ می شود.از این رو عدم تعادل یک مشکل با کیفیت است که عمدتا بر سیستم های توزیع کم ولتاژ تأثیر می گذارد و بنابراین در پروژه پیشنهاد شده است که ولتاژ متعادل را با توجه به هر فاز حفظ کند، بنابراین حفظ ولتاژ خط متعادل می شود.
معرفی:
A.C تثبیت کننده های ولتاژ برای بدست آوردن یک ثابت a.c است. عرضه از جریان ورودی نوسان. آنها برنامه های کاربردی را در زمینه های برق، الکترونیک و بسیاری از صنایع دیگر، موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاهی، موسسات آموزشی و غیره پیدا می کنند.
عدم توازن چیست؟
وضعیت عدم تعادل به شرایطی اطلاق می شود که ولتاژ ۳ فاز و جریان یک دامنه یکسان یا یک تغییر فاز ندارند. اگر هر دو از این شرایط رفع نشوند، سیستم نامشخص یا نامتقارن نامیده می شود. (در این متن، به طور ضمنی فرض می شود که شکل موج ها سینوسی است و بنابراین حاوی هارمونیک نیستند)
علل عدم تعادل:
اپراتور سیستم تلاش می کند ولتاژ سیستم متعادل را در PCC بین شبکه توزیع و شبکه داخلی مشتری ارائه دهد. ولتاژ خروجی در سیستم سه فاز به ولتاژ خروجی ژنراتور، امپدانس سیستم و جریان بار بستگی دارد. با این حال از آنجا که اغلب ژنراتورهای همگن استفاده می شود، ولتاژ های تولید شده بسیار متقارن هستند و بنابراین ژنراتورها نمی توانند منجر به عدم تعادل شوند. اتصالات در ولتاژ پایین تر معمولا امپدانس منجر به عدم تعادل ولتاژ بالقوه بزرگتر است. امپدانس اجزای سیستم توسط تنظیمات خطوط هوایی تأثیر می پذیرد.
منبع : source
سایر مقالات این سایت :