سرویس و نگهداری یو پی اس

سرویس و نگهداری یو پی اس | نگهداری ups | تعمیرات پیشگیرانه یو پی اس | تمیز کردن یو پی اس

سرویس و نگهداری یو پی اس | نگهداری ups | تعمیرات پیشگیرانه یو پی اس | تمیز کردن یو پی اس | ups battery service | باد گرفتن دستگاه یو پی اس | ups pm service

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا PM

سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) مجموعه فعالیتها و روشهای منظم و دوره ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود , به روزرسانی و حفظ تجهیزات درشرایط مطلوب انجام میشود . به نحوی که افزایش بهره وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.

اهداف شرکت یو پی اس از PM

  • بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاهها و تجهیزات اعم از یو پی اس و باتری
  • بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاهها و تجهیزات
  • بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات
  • کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه ها و ماشین آلات
  • تحت کنترل درآوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات
  • تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و استاندارد کردن امور مربوطه
  • کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی
  • افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف
  • زمان سنجی و روش سنجی فعالیتهای تعمیری و تولیدی و در نتیجه بالابردن بهره وری

 

مراحل انجام PM برای تجهیزات مرکز داده و حساس

  • شناسایی سیستمها اعم از قطعات و تهیه یک شناسنامه برای دستگاههای یو پی اس و باتری
  • باد گرفتن دستگاه یو پی اس بطوریکه تمامی گرد و خاک درون دستگاه یو پی اس زدوده شود.
  • استفاده از اسپری های مخصوص برای تمیزکردن درگاه های حساس دستگاه یو پی اس بر روی قطعات الکترونیکی دستگاه UPS
  • تمیز کردن بدنه دستگاه یو پی اس از بیرون و داخل
  • روشن کردن دستگاه یوپی اس و مطمئن شدن ازسلامت دستگاه توسط تست Smart Start
  • درصورت شناسایی خرابی ارجاع آن جهت تعمیر و تعویض قطعه خراب با سالم

شاخصه های تعمیرات سنتی

  • تعمیر دستگاه یو پی اس پس ازخرابی آن
  • انجام سرویس ها و بازدیدها بصورت ناقص ، متفرق و سلیقه ای
  • عدم ثبت مستمر اطلاعات تعمیراتی
  • عدم بررسی و تجزیه وتحلیل اطلاعات ثبت شده و صدور گزارش های موردنیاز
  • عدم بهره برداری ازنتایج گزارشات به منظور اصلاح روش ها

 

نقاط ضعف و قوت نگرش سنتی

نکات قوت :

  • بومی بودن وجاافتاده بودن روش سنتی
  • سنخیت داشتن شاخصه های تعمیرات,باسایرامورجاری درکشور.

نکات ضعف :

  • عدم توان بکارگیری دانش و فن آوری های جدید.
  • معلوم نبودن قابلیت اطمینان و ضریب آمادگی دستگاه ها.
  • وابستگی کامل سیستم به دانش و حافظه تعمیرکاران (به علت مستند نکردن فعالیت های تعمیراتی)
  • عدم ثبات در (سازمان , روش و فرآیندها) پس از هر جابجائی نیروی انسانی (مدیرتعمیرات یا تعمیرکار.)
  • روشن نبودن مقصرین احتمالی درخرابیها. به دلیل عدم وجود شرح وظیفه و دستورالعمل ها

 

شاخصه های نگرش سیستمی (نظام مند) به تعمیرات

  • ثبت کلیه فعالیتها , ارائه گزارشات و پیشنهادات
  • اولویت دادن به فعالیت های پیشگیرانه PM
  • ایجاد یک فراگرد اطلاعات فنی و سیستمی فی مابین بخشهای مختلف سازمان و همچنین فی مابین سازمان عملیاتی و بخش های ستادی و اداری.
  • ایجاد بستر مناسب برای مشارکت کلیه نیروهای عملیاتی , اداری و پشتیبانی در انجام فعالیتهای PM.